Onderdoorgang Amstelstroomlaan

In het verlengde van de Amstelstroomlaan, bij de kruising met de Spaklerweg, ligt een fonkelnieuwe spoorwegonderdoorgang. De aanleg van deze tunnel was een technisch complexe en grote opgave. Tijdens een 16-daagse onderbreking van het metro-en treinverkeer is 24 uur per dag gewerkt om alle sporen te verwijderen, de onderdoorgang op zijn plek te krijgen, de sporen weer te herstellen, te testen op veiligheid en daarna weer vrij te geven voor metro en trein. Een kleine reconstructie van de spectaculaire operatie.

Op de voorbouwlocatie bij Bajeskwartier wordt de tunnel in drie delen voorbereid. Om deze te kunnen verhuizen naar de plek waar de onderdoorgang komt, wordt gezorgd dat de ondergrond van de route het zware transport kan dragen. Ondergrondse kabels en leidingen worden beschermd met een speciale constructie zodat deze niet verzakken. Ook ligt er een fundering met 44 trillingvrije resonantiepalen van 24 meter lang. Een deel van de Bajesgracht is gedempt, zodat de tunneldelen één voor één kunnen worden ingereden. Dat gebeurt heel precies en langzaam. Voor elk tunneldeel neemt het transport wel acht uur in beslag.

De grootste uitdaging is de planning

Jan Kistemaker - Hoofduitvoerder BAM Infra

This video has been disabled until you accept marketing cookies.Manage your preferences here or directly accept targeting cookies